Надія Величко, Україна

Виросла у Львові. Закінчила Львівський Вищий державний музичний інститут. В 1999 - 2003 рр. проходила асистентуру-стажування в Національній музичній академії у Києві по спеціальності концертмейстер (клас доцента Н. Козіної) і орган (клас професора Г. Булибенко).
Брала участь у майстер-класах та академіях відомих майстрів-педагогів: Ж. ван Ортмерсена, Ж.-Л. Зандера, Д. Лауквіка, М. Шмедінга, у 2010 році здійснила поїздку на Міжнародну органну академію у Хаарлем (Нідерланди), де стажувалась у провідних органістів Європи: Б.Вінсеміуса (Нідерланди), Л.Г’єльмі (Італія), В.Церера (Німеччина), Ж.Робена (Франція). Виступала в концертах у Вищій школі музики і театрі ім. Ф. Мендельсона-Бартольді, грала на відомих історичних органах у містах Фрайбург, Намбург, Рьота. Її запрошують брати участь у престижних музичних заходах за кордоном та в Україні.
З 2001 року працює солістом Львівського Будинку органної та камерної музики, в її творчому доробку – понад 30 різноманітних концертних програм. Надія Величко є активним популяризатором музики львівських композиторів. З її участю був записаний компакт-диск «Органна музика львівських композиторів 16-20 століть», інша версія програми «Музичний Львів і спадщина Габсбургів» була представлена слухачам у грудні 2010 року.
Брала участь у міжнародних фестивалях «Контрасти», «Музика тисячоліття», «Давньої музики» та усіх попередніх фестивалях «Діапазон». Співпрацювала в концертних проектах з кращими колективами міста, виступала з концертами у Польщі, Німеччині, Нідерландах, Білорусі, Росії.
28.06.2011 - Концерт Надії Величко (орган) та Лілії Максименко (саксофон), Україна     >>






Орган є інструментом, який здатний узгоджуватись в ансамблі, напевно, з будь-яким іншим інструментом. Існують композиції, написані спеціально для органа і фортепіано, здавалася б, таких різних за характером звучання інструментів, або для органа і клавесина; орган чудово узгоджується з струнними, і, навіть, з ударними, він добре звучить із скрипкою і альтом, особливо добре — з духовими. Щоб таке поєднання відбулось, потрібні лише «дрібнички» — талант композитора і майстерність виконавців. Але серед цього нескінченного переліку сполучних з органом інструментів є безумовні лідери: людський голос, віолончель, труба і саксофон. Тембральна схожість цих інструментів з органом посилюється ще одною їх спільною рисою — їх кантиленністю, здатністю «тягнути» звук.
Таке поєднання у другому концерті фестивалю, в якому повинні були звучати твори для органа з саксофоном (орган — Надія Величко, саксофон — Лідія Максименко), викликало підвищений інтерес слухачів. Безумовно, саксофон в такому концерті вимагає від виконавця ідеального тембрового забарвлення, без будь-яких неточностей у звуковидобуванні і вульгаризмів, які допустимі в естраді (і можуть бути чарівні в джазі). Потрібно сказати, що за останні рік-два Надія Величко зробила відчутні кроки вперед в розвитку і збагаченні свого репертуару. Працюючи солісткою Будинку органної музики і даючи близько 100 (!) сольних концертів в рік для різних категорій слухачів: школярів, туристів, шанувальників органної музики, — і беручи участь у концертах в складі з різноманітними ансамблями і виконавцями, вона приречена поповнювати свій репертуар. У ньому зараз понад 30 різноманітних програм, але фестиваль «Діапазон» — подія особлива і пріоритетна. Тому щороку для неї виконавиця готує спеціальну і особливу програму, яка потім, як правило, залишається надовго в репертуарі чи набуває розвитку. Цього року її привабила музика французьких композиторів із включенням в програму творів у дуеті з саксофоном.
Лідія Максименко, саксофон, не дивлячись на її молодий вік і незакінчену освіту — вона продовжує навчатись в аспірантурі Львівської Національної музичної академії в класі духових інструментів у професора В.Б. Цайтца — вже здобула кілька важливих перемог на всеукраїнських конкурсах і фестивалях, що свідчить про її достатній виконавський рівень.
Про гру Надії Величко багато написано на попередніх сторінках з її концертів, тому залишається ще раз підкреслити її майстерність, що не перестає зростати. Її надзвичайна працьовитість, захопленість своєю справою і людська відкритість є запорукою того, що її концерти і в майбутньому будуть радувати слухачів, будь то львів’яни чи туристи. Гра Лілії Масименко характеризується, насамперед, чистотою тону, точною атакою, вірною артикуляцією. Звук її саксофону шляхетний, інтонаційно обґрунтований.
Варто зазначити, що це був перший концерт в програмі фестивалів «Діапазон», коли орган грав разом з іншим інструментом. Під час концерту відчувалось, що твори для саксофона у супроводі органа викликають у слухачів підвищений інтерес і захоплення. І в цьому сприйнятті слухачів варто шукати майбутній компроміс побудови програм наступних фестивалів. Ще один концерт для органа спільно з іншим інструментами — з віолончеллю та оркестром — заплановано на закінчення цьогорічного фестивалю.
23.10.2010 - Концерт Надії Величко     >>


Надія Величко брала участь в усіх чотирьох фестивалях «Діапазон», у фестивалі «Ренесанс», вона також виступає у «Контрастах» та «Фестивалях давньої музики». Участь львівської органістки у «Діапазонах» неодноразово знаходила схвальну оцінку артистів, що брали участь у львівських органних концертах. З одного боку, такий підхід накладає на Надію Величко велику відповідальність — виступати поряд з такими корифеями, як Гі Бове чи Галина Булибенко, але, з іншого боку, змушує її невтомно підвищувати свій виконавський рівень, щоденно працювати над собою, швидко прогресувати, щоб відповідати високому рівню зірок, яких запрошують організатори.
Щорічно Надія Величко дає до 100 сольних органних концертів, докладає зусиль, щоб брати участь у майстер-класах чи органних академіях, які проводять відомі органісти за кордоном. Така робота над собою, а особливо над своїм репертуаром дає відчутні результати. Порівняно з іншими роками, її гра набула впевненості і більшої переконливості фразування. Вона набула повного розуміння своїх сильних сторін виконання і вміло використовує його. Ця її сильна сторона полягає у чудовому виконанні музичних епізодів, де потрібна кантилена з відтінками драматичного розвитку і особливо у повільних епізодах поліфонічного письма. А такої музики для органа написано, напевно, найбільше, особливо композиторами-романтиками.
Але і серед давнішої музики композиторів добахівського часу, для цьогорічного фестивалю Надія знайшла подібні твори з драматичним розвитком, зокрема такі, як Прелюдія Ніколауса Брунса, з якого розпочала свій виступ, або Прелюдії Йоганна Кристофа Кельнера — обидві дуже гарні, з вдало зробленою регістровою — названі твори стали своєрідними опорними стовпчиками у програмі концерту. Не забула виконавиця віддати данину Р.Шуману, 200-річний ювілей якого відзначається цього року. Подібний, але вже чисто романтичний твір Фелікса Мендельсона завершував концерт. У ньому виконавиця занурилась у свою стихію — органний спів, що розвивається, змінюючи напруженість.
Величезний репертуар, яким оволоділа за останні роки Надія Величко, дозволяє їй обирати програму, яка дає можливість конкурувати з відомими органістами. І якщо усвідомлення своїх сильних сторін не перейде в їх виключну експлуатацію, то Надію Величко чекають нові, значніші висоти, ніж участь нарівні з відомими виконавцями у фестивалі «Діапазон».
26.07.2009 - Концерт Надії Величко     >>






Як солістка Львівського будинку органної та камерної музики, Надія Величко дає більше 100 концертів у рік. Але концерти фестивалю «Діапазон», у яких беруть участь всесвітньо відомі гранди і просто класні органісти — це накладає відповідальність, зобов’язує, змушує ретельно готувати програму. Бажаєш чи не бажаєш, твою гру будуть порівнювати в одному ряду із цими майстрами. З іншого боку, це правильно, що у фестивалі мають можливість виступити місцеві органісти. Це піднімає їх майстерність, служить промоцією досягнень органної культури міста.
У фестивальну програму, поряд з новими, вона включила найкращі твори, які пройшли пройшли «обкатку» у попередніх виступах. В кінці минулого року Надія Величко записала для компат-диску «Органна музика львівських композиторів» Пасакалію львівського композитора Олександра Козаченка. Від того часу цей твір вона виконувала всього один раз на початку січня у концерті-презентації диску. Це дуже гарний твір, в якому основна тема постійно наростає, зву нагнітається, але несподівано наступає не динамічна кульмінаційна розв’язка, а просвітлення, і від того сумна й похмурна тема змінюється світлим і оптимістичним фіналом. У фестивальному концерті цей твір прозвучав особливо піднесено, ретельно підготовленим, глибше продуманим і досконалішим, ніж це, навіть, було записано на диску.
Важко сказати, який твір став домінантою програми, , її логічним центром. Можливо, іноді бракувало рельєфності, чіткості фразування, мелодійної заокругленості, але це приходить само, з часом, коли більше занурюєшся у вивчений твір, який виконуєш не перший раз, як це сталось із Пасакалією О.Козаренка.
Надія Величко стала своєрідним талісманом фестивалю, вона є опорою та центром Будинку органної музики. У її репертуарі — два десятка різних програм. Нехай на її концерт приходить 100 слухачів, але 100 концертів — це аудиторія в 10 тисяч на рік! Такій відвідуваності може позаздрити будь-який виконавець!
22.06.2008 - Концерт Надії Величко     >>
Львівська органістка, солістка Будинку органної та камерної музики, Надія Величко достатньо часто виступає з сольними концертами і тому добре відома львівським слухачам. Напевно тому її концерт не викликав такого ажіотажу, як попередній концерт Гі Бове у день відкриття фестивалю. А даремно. Єдиний сольний фестивальний концерт відрізняється від будь-яких інших тим, що будь-який виконавець готується до такого концерту заздалегідь, ретельно, вивіряючи кожен твір і кожну в ньому ноту. До свого фестивального концерту Надія Величко готувалась здавна і дуже наполегливо: грати в когорті з таким грандами, як Гі Бове, Берт Вісгерхоф, Володимир Кошуба, Валерій Коростельов — не тільки відповідально, але й страшно.
До фестивального концерту Надія підготувала декілька нових для себе творів. Такі, як «Канцона» Мечислава Солтиса, Токата із органної симфонії Карла Відора, пройшли «обкатку» у попередніх окремих сольних концертах Надії Величко, але зібрані разом в одному концерті, стали здатні створити настрій. Особливе захоплення слухачів викликала «спарка» творів: «Медитація» польського композитора-романтика Стефана Суржинського та «Канцона» львівського композитора Мечислава Солтиса. До Надії Величко прийшло розуміння сильних сторін її виконавського стилю — це чудова органна кантилена, замішана одночасно на проникливості і потужності, це глибокий сум і навіть трагізм окремих епізодів — і ці сильні сторони надали її виконанню нових рис, подиху творчого амплуа.
Іншою відзнакою нової програми Надії Величко стала наявність в ній маловідомих органних творів львівських композиторів. Якщо «Пассакалію» Миколи Колесси можна іноді почути у програмах українських органістів, то названа вище «Канцона» М.Солтиса тільки починає відроджуватися і має усі ознаки для того, щоб стати «органним шлягером» в хорошому розумінні цього слова. Також слухачі почули цікавий твір сучасного львівського композитора, який в оригіналі був написаний для інструментального ансамблю — «Сяйво далекої зірки» А.Корчинського — якась фантастична мелодія з космічним забарвленням. Усе це яскраво вдалось відтворити львівській органістці. Духовий орган звучав, як електронний синтезатор, нагадуючи про сучасні технічні досягнення космонавтики, символізуючи грандіозний космічний простір, несучи прозоре і трепетное світло далекої зірки із безмежного космосу.
На «біс» Надії Величко довелось виконувати віртуозну п’єсу К.М. Відора, в якій до виконання залучаються потужні резерви органа водночас із активною клавішною роботою.
Такими були ці два перших концерти другого органного фестивалю — Гі Бове і Надії Величко — зовсім різні за творами, за характером музики, за виконавськими прийомами, але тим і чудовий інструмент — орган — король серед інструментів і інструмент королів, що він дозволяє нескінченну варіативність, різноманітність засобів, залишаючи за собою космізм і проникливість, торжество і трагізм.
 





15.07.2007 - Концерт Надії Величко     >>
   
   
Концертом львівської органістки Надії Величко 15 липня 2007 р. завершився Міжнародний фестиваль органної музики «Діапазон». Своєрідний міст між прологом та епілогом (відкриттям та закриттям) і концертами двох львівських органісток: Ірини Цацтц у день відкриття фестивалю та Надії Величко у заключний день — «перейшли» ще сім виконавців із семи країн.

До виступу в останньому дев‘ятому концерті фестивалю, органістки Львівського будинку органної та камерної музики Надії Величко слід ставитись з розумінням факту цієї події. Уявіть себе на місці молодої органістки, наймолодшої з учасників фестивалю, яку поставили в таку компанію грандів, як Біллетер, Філіппі, Булибенко, чи молодших, але довідчених Цайтц, Маїш, Дамбровський. Якщо ви не надто самовпевнена особа, то думка, що протібно відповідати тому високому рівню виконавства, який продемонстрували названі органісти, з‘їсть вас задовго до початку фестивалю. Тим більше, що у Надії Величко немає консультанта, який допоможе, підтримає, підкаже — все треба робити самостійно, на власний розсуд. Крім того, виступ у заключному дев’ятому концерті фестивалю, який має закривати фестиваль, накладає додаткову відповідальність.
Але виконавська майстерність Надії Величко за останні роки швидко і постійно зростає, що дозволяє їй братись за складні творчі проекти, а її досвід участі у багатьох львівських фестивалях та концертах дозволяє не впадати у розгубленість.
У 2003 році Надія Величко закінчила асистентуру-стажування в Національній музичній академії ім. П.Чайковського у Києві як концертмейстер, одночасно за час навчання пройшла факультатив по класу органа у Галини Булибенко, а з 2001 року працює солісткою-органісткою у Львівському будинку органної та камерної музики.
Розпочала концерт Надія Величко творами давньої давнини: Прелюдією та фугою Д. Букстехуде та Концертом А.Вівальді у перекдаді для органа Й.С.Баха (BWV 594), які прозвучали цілком гідно і технічно впевнено, а виконавиця тим часом прийшла у той функціонально робочий і емоційно піднесений стан, який дозволяє грати натхненно і бездоганно. Починаючи із Скерцо Лесі Дичко, саме так і зазвучали усі наступні твори: п’єса Святослава Луньова, Хорал ля мінор Сезара Франка.
Симпатики були у захопленні, а скептики переконались, що Львів має солістку-органістку, яка поступається грандам хіба що віком, досвідом та відомістю свого імені. Закінчився цей останній дев’ятий концерт Подвійною фантазією Жана Лангле, яку Надія Величко виконала разом з Іриною Цайтц. Цей твір став фінальним акордом тривалого фестивалю і прозвучав, залишивши приємне враження і позитивний спогад.