Київ, світські органи





Великий орган Національного Будинку
органної та камерної музики


Ініціатором створення Національного Будинку органної та камерної музики та першим художнім керівником був Арсеній Миколайович Котляревський, засновник органної школи на Україні, органіст і педагог, музикознавець і організатор музичної освіти, Заслужений діяч мистецтв України.
Великий концертний орган ор. 3503 у приміщенні костьолу св. Михайла був встановлений майстрами фірми «Rieger-Kloss» (м.Крнов, Чехословаччина) у 1979 році. Трактура органа електромеханічна (шлейфлади). Орган має 55 регістрів, три мануала, педаль. Чудовий підбір регістрів, з яких 10 язичкових та 8 мікстур, різноманітні виконавські можливості роблять цей орган одним з кращих концертних органів України. Орган виконано у компактному замкненому дерев’яному корпусі, з якого виходять великі труби різної висоти. Інструмент ретельно доглядається кваліфікованими майстрами, знаходиться у доброму функціональному стані.
В Національному будинку органної та камерної музики проводяться різноманітні органні, інструментальні та сольні концерти. Тут працюють такі відомі виконавці, як народні артисти України, лауреати Державної премії України ім. Т. Шевченко Ольга Басистюк (сопрано), Анатолій Баженов (скрипка), народні артисти України Валентина Іконник-Захарченко (художній керівник Ансамблю класичної музики ім. Б. Лятошинського), Наталія Свириденко (клавесин), заслужені артисти України Володимир Кошуба, Ірина Калиновська (орган), Ігор Борко (тенор) та інші. Солістами-органістами Національного Будинку органної та камерної музики є також Ольга Дмитренко, яка працює тут з дня заснування Будинку, Валерія Балаховська, Ірина Харечко.

disposition





Репетиційний орган Національного Будинку
органної та камерної музики

Також у 1979 р. у холі Миколаївського костьолу при побудові великого органа був встановлений репетиційний орган фірми «Rieger-Kloss», ор. 3504. У органа пневматична „мультиплекс” система, два мануала та педаль, непоганий підбір регістрів. Мануали мають клавіші До—соль’’’ (56 клавіш), та достатньо “довгу” педаль — До—фа’ (30 клавіш). Диспозиція та розподіл регістрів між мануалами зроблені так, щоб при невеликій кількості регістрів — всього 8 — забезпечити органісту можливість створити хоч якусь імітацію підготовки до виступу на великому органі. Орган є унікальним для України випадком двохмануального органа з педаллю на таку невелику кількість регістрів. Але орган має суттєвий недолік: в морозну погоду, коли повітря особливо сухе, повітря втікає в ущелини і інструмент перестає звучати.

disposition





Орган музичної гостинної Національного Будинку
органної та камерної музики


Третій орган, в музичній гостинній початку ХХ століття майстра Я. Тучека, знаходиться у неробочому стані. Орган має пневматичну мембранну систему, один мануал та педаль, 9 регістрів. Цей орган на початку створення Будинку у 1984 році було перевезено з карпатського села Софія. Після перевезення орган зазнав суттєвого ремонту. В сусідній кімнаті був встановлений вентилятор, який забезпечував безшумну подачу повітря. Однак, в цілому, роботу було виконано без залучення серйозних матеріальних коштів: міхи заклеєні папером, належним чином не оброблені віндлади та таке інше. Незабаром недоліки далися взнаки — орган перестав діяти. З того часу стан органа тільки погіршувався. З кінця 90-х років частина труб від органа зберігалась в окремій кімнаті, але під час ущільнення приміщень Будинку органної музики двері в кімнату зламали, а труби заштовхали в корпус органа. При цьому їх сильно зім’яли і частково поламали. Зараз стан їх такий, що легше виготовити нові труби, ніж рівняти існуючі. Таким чином, сумнівно, що орган може бути відновлений, хоч більшість його деталей є в наявності.


Органи Національної музичної академії України

В малому залі консерваторії у 1959 році майстром В.В.Пшетульським був встановлений пневматичний орган фірми Вацлава Бернацького, випуску 1938 року, який мав 16 регістрів, 2 мануала, без швелера. У 1970 році, коли розпочались заняття органного класу під керівництвом професора А.Н.Котляревського, в органі звучали вже не всі голоси. Незабаром цей орган було замінено на новий, а у великому залі консерваторії також було встановлено новий орган. Обидва органа були замовлені у фірми «Sauer» при сприянні видатного ентузіаста розвитку органної музики професора Леоніда Ройзмана. З українського боку про встановлення нових органів піклувалися І.Ф.Ляшенко, Є.В.Майбурова та Є.М.Петросянц, а встановлення відбувалось вже при А.Н.Котляревському. Після відкриття органного класу у березні 1970 року у малому залі розпочались органні концерти, на яких грав сам професор, В.М.Бакеєва, С.А.Дайч, студенти.
У 1971 році був встановлений великий орган, який до відкриття органного залу Республіканського будинку (1981) був головним і найбільшим органом міста. Інструмент стоїть у задньої стіни залу на сцені, яка створювалась як оперна. Акустика залу дуже суха, і своїм звучанням орган не наповнює зал. Але перші 10 років на цьому органі відбувалась велика кількість концертів. Спочатку тут грали Котляревський з своїми учнями, а потім філармонія, яка бачила повні зали, стала оформлювати оренду та запрошувати велику кількість іноземних та наших гастролерів. Іноді органісти проводили зустрічі на зразок майстер-класів, під час яких відбувалось багато нових знайомств, професійних розмов, обмінів нотним матеріалом, а іноді у неформальному спілкуванні. Так утворений органний клас встановлював дружні зв’язки, в результаті яких відбувались „обмінні” поїздки студентів в інші міста і навіть за кордон, наприклад, у Братиславу, Лейпциг. До сьогоднішнього часу орган стоїть без ремонту; численні деталі зносились, на матеріали немає коштів. Орган малого залу приблизно у 1984-85 роках німці ремонтували. Це було до Чорнобиля, а потім будь-хто боявся їхати...

Галина Булибенко


Великий орган

Великий орган Національної музичної академії України, в минулому консерваторії, є найкращим органом фірми «Sauer» на Україні. За підбором регістрів, їх багатством та різноманітністю, за кількістю інших виконавських можливостей орган належить до кращих органів України. При загальній кількості 53 регістра у трьох мануалах та педалі, він має вісім мікстур, десять язичкових регістрів. Суттєвий недолік зводить нанівець чудові музично-технічні якості органа: інструмент розміщений у глибині великої сцени, яка від глядацького залу відокремлена оркестровою ямою. Звук від органа, значною мірою, поглинається верхньою частиною надбудови над сценою та оркестровою ямою, тому у залі звук сухий, без обертонів, без реверберації та накладання хвиль. Для проведення органних концертів планувалось розгортати підвісну стелю. Відбулось навіть декілька концертів, які дали непогані результати, але процес розгортання стелі виявився трудомістким і незабаром його перестали проводити. З концертною метою орган не використовується, але служить навчальним інструментом у Національній музичній академії (колишній консерваторії).

disposition

Малий орган

Порівняно невеликий орган на 21 регістр має чудовий, типово „зауерівський” підбір регістрів. З 21 регістра шість мікстур та два язичкових регістра у двох мануалах та педалі роблять інструмент достатнім і оптимальним для навчання.

disposition


Органи Національної опери України

Напередодні першої світової війни, у 1914 році, оперний театр Києва встановив у себе найбільший у місті орган на двадцять регістрів фірми «E.F.Walcker». Інструмент використовувався не тільки під час театральних вистав, але й для сольних концертних виступів органістів.
У 1939 році Станіславом Трущинським був виготовлений новий інструмент, який, однак, не був встановлений, а пролежав у боксах в театрі до 1958 року. (Чи правильно?). Встановлення здійснював органний майстер Яків Борисович Бляхер. Перший концерт на органі дав А.М. Котляревський.
Орган був зруйнований у 1984 році. Сучасний орган був виготовлений на чеській фірмі Rieger-Kloss (м.Крнов) та встановлений в опері у 1988 році. Орган є найбільшим з усіх, які будь-коли існували у Опері.

disposition

Орган Національної філармонії України

Зал філармонії був відомий своєю унікальною камерною акустикою. Після ремонту будинку була збільшена площа сцени та піднята стеля. Це зробило акустику дещо гучнішою та розпливчастою. Тодішній міністр культури Д.І.Остапенко прийняв рішення встановити у філармонії орган. Оскільки місця для органа було недостатньо, його вирішили встановити на балконі, він повинен бути невеликим і у стилі „бароко”. Запропоновану диспозицію фірма-замовник, в основному, прийняла, замінивши декілька голосів на їх аналоги. У органа механічна трактура, є Зетцер-комбінації, внизу — педалі включення копуляцій, є швелер. Орган побудований у філармонії вперше.
Звук органа майже „заповнює” зал, але акустика для органа суха. Орган має 28 регістрів у двох мануалах та педалі.

disposition