Чернівці





Зал органної та камерної музики
(церква св. апостолів Петра і Павла) м. Чернівці

У 70-х роках ХІХ століття віруючі вірмено-католики Чернівців прийняли рішення збудувати у місті церкву свого обряду з твердих матеріалів. Був обраний комітет, який 25 квітня 1865 року звернувся до синів і дочок вірменського народу з заявою про матеріальну підтримку будівництва. Зусиллями комітету вдалось зібрати необхідні кошти, які надходили від добровільних пожертв, внесків, спеціальних лотерей та концертів. Австрійський цісар і цісарівна також зробили свій внесок в будівництво церкви.
Будівництво тривало з 1869 по 1875 рік. Коли кошти були витрачені, міністр культів та просвіти Австрії Штремайер 5 жовтня 1874 року повідомив крайового президента Амзані, що для закінчення будівництва церкви з державної скарбниці було виділено 500 гульденів. 9 жовтня 1875 року церква св. апостолів Петра і Павла була освячена.
Церква будувалась за проектом Йозефа Главки (1831-1908), відомого чеського архітектора, вченого і мецената. Стиль церкви візантійський з елементами готики, але через брак коштів довелось вносити деякі зміни в проект. До 1940 року церква була діючою, а після 1944 року вже не відкривалась, в ній був склад.
У 80-х роках ХХ століття методом народного будівництва було розпочато її реставрацію. Враховуючи архітектуру і особливо унікальну акустику, тут вирішено було створити зал органної та камерної музики. У 1992 році споруда пережила своє друге народження і церква була передана обласній філармонії не тільки як пам’ятка архітектури, але й як зал органної та камерної музики.
18 серпня 1992 року відбулось урочисте відкриття залу органної та камерної музики, присвячене 1-й річниці Дня Незалежності України. Орган для органного залу був виготовлений на фірмі „Rieger-Kloss” (м.Крнов, Чехословаччина). Орган має три мануала і педаль, 38 регістрів, з яких 5 — мікстури та 4 — язичкові регістри. Регістрова трактура — електрична, клавіатурна трактура — механічна. Проспект органа чудово гармонізує з інтер’єром залу та загальною архітектурою церкви, утворюючи з ними єдиний ансамбль.
Першою виконавицею на новому інструменті стала органістка Світлана Бардаус. Кращі органісти України, що грали на цьому інструменті, чарували своєю майстерністю прихильників органної музики. Фестивалі органної музики, які відбулись тут, подарували можливість слухати і бачити таких виконавців, як Х.Грудзень (Польща), Г.Леккеркеркер (Голандія), Б.Гфререр та І.Трумер (Австрія), Д.Кін та Д.Носик (США), Д.Таунхіл та А.Пау (Англія), В.Майнхольд та К.Кеггенгофф (Німеччина). В стінах цього залу виступали не тільки виконавці органної музики, а й знамениті співаки, інструменталісти, камерні оркестри, хорові колективи.

disposition

Костьол Вознесіння Чесного Христа м. Чернівці

У старовинному костьолі Вознесіння Чесного Христа, якому виповнилось 190 років, існує інший, невеликий орган на 12 регістрів. У роки радянської влади костьол не закривався для богослужіння, можливо, тому у ньому зберігся і використовується орган. Інструмент був збудований австрійсько-чеською фірмою „Gebruder Rieger”, opus 353, у 1903 (?) році. Орган має два мануала і педаль: 6 регістрів в першому мануалі і по 3 регістра в другому мануалі і педалі. Звучання органа дещо збіднює незначна кількість 4-х та 2-х футових регістрів, але на початку ХХ століття існувала традиція будувати саме такі службові органи. Низьке і потужне звучання органа, в якому переважають труби 8-ми футових регістрів, заповнює звуковий простір костьолу; ніжне і прозоре звучання високих голосів в темному і суворому костьолі викликало б дисгармонію.
disposition