Хмельницький і область





Хмельницький
Орган обласної філармонії


Орган фірми Rieger Kloss, ор. 3628 призначався для концертного залу одного з російських міст, але на момент виготовлення зал для нього не був готовий. Народилась ініціатива встановити орган у Хмельницькій обласній філармонії, яка знаходиться у приміщенні колишнього драматичного театру і має достатньо великий і затишний глядацький зал. Після проведення акустичного обстеження виявилось, що великий зал має недостатній рівень реверберації, який не задовольняв фірму-виробника органа, і тому спеціалісти запропонували встановити орган у фойє філармонії, яке відрізнялось кращими акустичними властивостями. Будівельники розробили план перебудови фойє, за яким необхідно було розібрати частину балкона і в проміжках між колонами розмістити орган. З декількох запропонованих фірмою-виробником проектів був обраний проект з асиметричним розміщенням труб на проспекті. Він вимагав найменших перебудов і дозволяв зберегти зручні проходи у фойє.
Перший концерт на встановленому органі відбувся 14 березня 1991 року. Першим виконавцем був Володимир Кошуба, який приймав участь у роботі приймальної комісії. Цей орган став останнім, який був встановлений у Радянському Союзі і останнім органом фірми Rieger Kloss, який був встановлений на Україні
Орган має 3 мануала, 36 регістрів — по 9 у кожному мануалі і педалі, шлейфлади з механічним управлінням тонових клапанів, шлейфлади 3-го мануала з додатковим електричним управлінням для електричних копуляцій. Конструкція органа, розміщення труб, міхів, машини, трактури роблять інструмент дуже зручним для обслуговування та настроювання. Орган розміщений в спеціально відгородженій кімнаті, вхід в яку веде з невеликої службової кімнати для органіста, яка використовується як артистична. Основна кількість труб розміщена на другому ярусі цієї кімнати фактично на рівні балкона, що покращує розповсюдження звукових хвиль. Пульт управління знаходиться на невисокій сцені, яка достатня для виступів невеликого камерного оркестру та солістів.
Акустичні властивості органного залу роблять звук інструмента теплим і приємним, найбільше придатним для камерної музики. 5 мікстур, 4 язичкових регістра, широкі можливості копуляцій, наявність постійних і вільних комбінацій, інші виконавські можливості, при порівняно невеликій кількості регістрів, дозволяють, навіть вибагливому органісту, не відчувати виконавського дискомфорту. Найбільш приємним звуком відрізняється Gedackt у ІІ мануалі. Час затухання звукових хвиль знаходиться у межах 1,6-2,8 секунди, що є цілком достатнім.
Останні роки орган обслуговує органний майстер з Білої Церкви Олег Диптан. Солісткою-органісткою філармонії є Наталія Молдован.

disposition




Кам’янець-Подільський
Орган кафедрального костьолу
св. апостолів Петра та Павла

Перший кам’яний костьол у Кам’янці-Подільському був побудований у 1430 році на місці старого дерев’яного, який існував з 1360 року. Сучасна кам’яна споруда костьолу була побудована у ІІ половині ХІХ століття, а перший орган у ньому з’явився у 1857 році.
Журнал „Ruch Muzyczny” за 1859 рік у статті „Nove Organy w Kamencu Podolskim” д-ра Олександра Кремера, синдика кам’янець-подільського кафедрального костьолу, даючи диспозицію та опис нового органа, писала:
„В цілому дуд і пищалок є 970, з яких 160 дерев’яних, решта — з англійського цинку. Столик для гри знаходиться спереду по середині ширини органа, який у вищій своїй частині розділений на дві половини (для вікна), а граючий має весь орган за плечима, обличчям він обернений до вівтаря, що є зручним для нього, так як з правої і з лівої сторони розміщується оркестр і хор, а сам [органіст] ними може диригувати.
Поверхня органа гарна і зі смаком виконана, він лакований білим, з золотим оздобленням. Внутрішня побудова міцно і з найбільшою досконалістю виконана, досконало обмислена для зручності граючого і з ощадливістю місця.
Сила тону в звучанні organo pleno чудовий. Голос педалі потужний і завершений; поодинці регістри, такі як флейти, бурдон, саліціонал, віола, — звучать дуже лагідно і приємно з властивим тільки для них характером і поодинці, і в різних комбінаціях; дуже мила гармонія утворює цілісне звучання.
Ціна органа дуже поміркована: на місці 2500 рублів сріблом. З доставкою, митом і встановленням, яке сам п Хессе з двома помічниками за три тижні сумлінно виконав, цілий орган 3000 рублів коштує”.
Орган мав 20 регістрів, дві клавіатури і педаль. Порівняно з наведеною у статті диспозицією, сучасний орган має деякі відмінності. Далі замітка повідомляла про очікування іншого нового органа від того ж органобудівника:
„Тепер сподіваємось отримати другий орган від п. Хессе для Жванця (18 верст від Кам’янця); орган той на 6 регістрів буде пристосований до невеликих розмірів костьолка. Ціна з транспортуванням, митом і встановленням — 700 рублів”.

disposition




Славута
Орган костьолу св. Дороти


Простий, суворий, величний костьол св. Дороти м. Славути зазнав нелегкої долі. На початку радянської влади під час суцільної боротьби з релігією та її проявами костьол хотіли взірвати. Але товсті мури стін вимагали такої кількості вибухівки, що вибух ставав небезпечним для навколишніх будівель. Тому цю монументальну споруду стали використовувати для зберігання звичайної харчової солі. Сіль зберігали в мішках і прямо насипом; привозили її вантажівками і висипали на підлогу. Важко придумати страшнішу кару для кам’яної будівлі. Сіль в’їдалась у підлогу і стіни, втягала у себе вологу і утримувала її назавжди, руйнуючи непохитні мури.
Зрозуміло, що не краща доля спіткала й орган: від нього лишився oстов зі слідами колишньої фарби. Жодної іншої деталі органа не збереглось. Залишки органа справляють враження, що інструмнт мав приблизно 14-18 регістрів, два мануала і педаль. Але це припущення — будь-яка інформація про орган відсутня.
Керівництво парафії прикладає великі зусилля, щоб врятувати костьол від подальшої руйнації. З костьолу вивезено декілька сот кубічних метрів ґрунту, така ж робота проводиться навколо нього. По всьому периметру будівлі ззовні та зсередини пробито шурфи, в які заливають спеціальну рідину, яка повинна зв’язати сіль та придати міцності фундаменту.
Відчувається небайдужість священослужителів також до відродження органа.





Полонне
Орган костьолу св. Анни


Полонне завжди відрізнялось тим, що тут була велика римо-католицька громада. Старовинний костьол, збудований у 1607 році був фундацією родини Любомирських на Волині і став не тільки фортецею на березі річки Хомора, але й осередком розповсюдження віри. З рекламного проспекта (1892 рік) Фабрики органів костьольних та гармоній Яна Слівінського у Львові відомо, що орган для костьолу м, Полонного був виготовлений на цій фабриці. У 1930-х роках на хвилі боротьби з релігією та її проявами костьол закрили і в ньому розмістили школу Осоавіахіму, яка існувала тут до другої світової війни.
У 1943 році після звільнення Полонного від фашистів чеський ксьондз, ім’я якого загубилось, відновив богослужіння у костьолі. Для служби у цей час використовувалась фісгармонія.
У 1947 році труб в органі фабрики Слівінського вже не було. Костьол після війни не припиняв свою роботу, але лише у 1978 році розпочались роботи по відновленню органа. Були запрошені для цього майстри з Риги. Труби для органа частково привезли з Прибалтики, частково виготовляли, частково збирали з старих органів. Для кінцевого доведення органа та вводу його в дію був запрошений органіст та органний майстер зі Львова Віталій Півнів.
Орган відрізняється сильним звуком, хоч зовсім не позбавлений і тихих регістрів (Geigen Principal), має 17 регістрів у двох мануалах (13 регістрів) та педалі (4 регістра). Трактура пневматична.

disposition






Мукарів-Підлісний, костьол св. Йосипа Обручника

Храм заснований у 1613 р. Фундатором був подільський підсудок Андрій Гурський. За турків у XVII ст. був зруйнований. Був збудований новий дерев’яний костьол, який проіснував майже 100 років. Кам’яний костьол св. Йосипа Обручника збудовано у 1858-1872 роках. Парафія діяла з 1850 року.
Дані про орган уточнюються.